Eénkrings
rechtuitontvanger met terugkoppeling, uitgevoerd in
donkerbruin
bakeliet met kartonnen achterwand,
vanaf 1938 gebouwd door een groot aantal fabrikanten in Duitsland, Oostenrijk en Polen. Lorenz diende het beste ontwerp
voor een goedkoop te produceren toestel in en speelde
ook daarna een leidende rol in de verdere ontwikkeling. Het toestel
heeft slechts twee buizen, de gelijkrichter VY2 en de
dubbellamp VCL11 (triode-tetrode). De prijs van het eenvoudige ontvangertje
was 35 RM. In Hongarije werd rond die tijd ook een
volksontvanger gebouwd, gebaseerd op de DKE, de Orion
011 Néprádió.
Bijnaam van het toestelletje was "Goebbelsschnauze".
De linker knop
bedient de antennekoppeling, de rechter de
terugkoppeling. In het midden de afstemknop met
gradenverdeling in de kleuren wit (200-600 meter) en
rood (800-2000 meter). Bij het doordraaien naar de rode
schaalverdeling schakelt de radio automatisch om.
De radio werd ook gemaakt als
batterijontvanger, de DKE38B. Na 1940 werd een aantal
besparingsmaatregelen doorgevoerd. Zo verdween in 1940
de ontbromregeling ("Brummregulator").
In 1950 werd het toestel in deze vorm
nog gemaakt onder de naam DKE50. Deze toestellen
hebben uiteraard geen rijksadelaar en swastika. De DKE50
was leverbaar in de kleuren zwart en wit.
Luister naar "Es ist
unmöglich" gespeeld door het orkest van Adalbert
Lutter, opgenomen in
1938
Achterzijde
Binnenzijde
Opvallend detail is het
luidsprekerhuis van hardpapier.
Rechts is de zilverkleurige
VCL11 buis zichtbaar, links de
afvlakcondensatoren en de VY2 gelijkrichter.
Onder de beide afvlakcondensatoren zit een
simpele aan-uit schakelaar.
In het midden, op de aftakkingen van
de ballastweerstand, kan het toestel ingesteld worden
voor gebruik op
110-130, 150 en
220-240 V.
Onder de ballastweerstand is een
pertinax plaatje met een viertal stekerbussen
aangebracht voor 3 antenne-ingangen en aarde (links),
daarnaast een instelschroef voor de roosterspanning.
Het chassis
Boven- en onderaanzicht
Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op
zaterdag 27 april 2019