Inleiding
Deze radio werd gekocht in juni 2005 in redelijke staat. De houten kast was, op wat normale gebruikssporen na, in goede staat en het luidsprekerdoek was - hoewel verkleurd - nog origineel. Ook het zwarte front zag er nog prima uit.

Er miste ook het een en ander. Zo ontbrak de achterwand (3 houten schotjes en een aluminium afdekplaat), zoals bij zoveel radio's van dit type. De 506K gelijkrichter was vervangen door een diodebrug (zonder weerstand!) en de verdere buizenbezetting (E447, REN904 en B443) was ook verre van origineel. Daarnaast viel een te nieuwe smoorspoel op en was er rond de E447 extra ontkoppeling aangebracht in de vorm van wat extra weerstanden en condensatoren. De l.f. trafo bleek eigenbouw. De volumepotmeter zat ook niet op zijn plek en er was in de zijwand een aansluiting gemaakt voor een pick-up.

Op de foto hiernaast is de groene smoorspoel te zien recht onder de draad die naar de topaansluiting van de E447 loopt. Onder de E447 is ook een gele mepolesco condensator zichtbaar. De 506K gelijkrichter hoort rechtsboven onder het voedingsdeel te zitten, de volumepotmeter achterin de rechter zijwand, ter hoogte van de E447. De l.f. trafo is zichtbaar links naast de verticale spoel.

   

De sleuven in de zijkanten zijn aangebracht voor het doorvoeren van de benodigde aansluitsnoeren: voeding, antenne en aarde (rechts) en een extra luidspreker (links).

Chassisplaat en gelijkrichter

De gedeeltelijk herstelde koperstrips. Rechts de plek voor de volumepotmeter. Net zichtbaar: gele  mepolesco condensator.

Leuk detail bij deze radio zijn de koperen verbindingsstrips die wel wat weg hebben van de verbindingen op een moderne printplaat. Helaas ontbraken die op een aantal plaatsen aan de bovenzijde van het chassis. Dit was opgelost door aan de onderzijde van het chassis de verbindingen opnieuw te maken met blauw montagedraad! Ondanks alle veranderingen speelde de radio redelijk goed. Lastig was alleen dat hij, door de krachtiger buizenset, veel te luid speelde en door het ontbreken van de volumeknop ook niet zachter kon worden gezet. Begonnen werd met het opnieuw maken van de koperen verbindingsstrips. Dun koperplaat had ik nog liggen en het snijden daarvan was ook geen probleem. Nadat alles op maat was gemaakt en was gemonteerd kon aan de onderzijde al het blauwe draad worden weggehaald.
De gedeeltelijk losgesoldeerde diodes.

 

Op de NVHR beurs werd een 506K gekocht. Niet meer op vol vermogen maar genoeg voor deze radio. Een ondersteuningsbeugel bleek snel gemaakt. De diodebrug kon worden weggehaald. Nu op zoek naar de rest van de buizen, de Philips 4000 trafo en een geschikte volumepotmeter van 1K5.
Op de plaats van een 50 Ohm weerstand bleek het al eerder genoemde smoorspoeltje te zijn bevestigd. Wellicht een aardige poging om de selectiviteit wat te verhogen maar: niet origineel dus weg ermee!
De "foute" buizenbezetting met v.l.n.r.: B443, REN904, E447. Rechtsboven plaats voor de 506K gelijkrichter. De Philips 2044 luidspreker bleek niet op alle punten vast te zitten. Dat was snel te verhelpen.
De volgende stap was het weghalen van de overbodige toevoegingen rond de E447 en het aanbrengen van een extra koperstripje. Originelere weerstanden moeten nog worden gevonden.
Houten achterwand
Omdat toch moest worden gewacht op de buizen en de Philips 4000 trafo, werd de aandacht nu even verlegd naar de achterwand. In mijn woonplaats Utrecht werd een kleine doe-het-zelf handel gevonden die bereid was de achterpaneeltjes op maat te zagen en in te frezen. Met wat ammoniak werden de plankjes iets verouderd en daarna met wat kleurbeits op kleur gebracht.

De kant-en-klare paneeltjes

Er is vrijwel geen kleurverschil tussen de paneeltjes en de oorspronkelijke kast. De grammofoonaansluiting is zichtbaar op de plek waar de stekker van de topaansluiting van de E452T in het chassis verdwijnt.

Laagfrequent transformator
Oude situatie met zelfgemaakte l.f. trafo. De "nieuwe" Philips 4000 trafo.
Toen ook de buizen, een tijdelijke potmeter en de Philips 4000 l.f. trafo waren gearriveerd kon de volgende stap in het restauratieproces worden gezet. De zelfbouw trafo werd uitgenomen; de Philips 4000 trafo werd geplaatst en met origineel oliekous draad verbonden.
Buizen
De nieuwe buizen en de lampsteun voor de 506K

In de vroegste modellen van deze radio is een andere buizenbezetting gebruikt: naast de 506K de B443 als eindtrap, de E415 als detector en de E442 als HF buis. Op deze foto nog de buizen C443, E424 en de E452T.

Gezocht (en deels gevonden)
Een volumepotmeter met het eigenaardige (te) kleine, maar originele knopje is gevonden. Rest de aluminium achterwand. Wie heeft die nog?
Finale
Wat er overblijft na zo'n operatie... (en flink wat blauw en geel montagedraad natuurlijk)
Naschrift

Ik dacht dat ik er was, na deze verbouwing, maar dat viel tegen. De condensatorblokken waren niet al te best en er werd besloten ook deze leeg te halen en te vervangen door moderne condensatoren. Hier wreekte zich het feit dat schema's uit die tijd niet meer in een goed leesbare vorm beschikbaar waren. Een duidelijk, maar achteraf niet helemaal correct schema van deze radio op de website van John Hupse werd gebruikt om de condensatoren te vervangen door nieuwe van dezelfde waarde maar de radio bleek na deze ingreep een dikke 100 Hz-brom te vertonen. Na lang speurwerk bleek de fout in het schema te zitten: de condensatoren in één van beide condensatorblokken bleken verkeerd in het schema te staan en één ervan had niet de juiste waarde.

Het correcte schema is nu beschikbaar op mijn website en op die van John Hupse, waarvoor mijn dank. Geweldig, hoe een radio uit omstreeks 1930 de gemoederen nu nog bezig kan houden.
De nieuwe condensatoren waren als hierboven aangesloten Terwijl het zo had gemoeten...  

Met dank aan Philip Apeldoorn, John Hupse, Ed Plevier en Arjen van Schaik voor hun waardevolle adviezen, foto's en geleverde materialen.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op maandag 03 december 2018